Åbybergskyrkans församling

Åbycon-ett rollspel och brädspelskonvent

ÅbyCon

abyconstorlogga-kopia.jpg

ÅbyCon 2024 hölls lördag 16 mars. ÅbyCon 2025 kommer att hållas lördagen efter melodifestivalfinalen - välkommen då!

Här kan du läsa om hur ÅbyCon 2024 var upplagt:
"Välkommen till en dag fylld av brädspel och rollspel. Konventet är öppet för alla, oavsett om du har spelat tidigare eller inte. Du kan välja mellan två rollspelspass och ett pass med bara brädspel. Brädspelen finns också tillgängliga hela dagen och vi hjälps åt att bjuda in alla som vill delta när ett nytt brädspel startar. Mer information om de olika passen hittar du längre ned på den här sidan.

När?
Lördag 16 mars, kl. 10.00 - 22.00
Var?
Åbybergskyrkan, Bergvägen 2, 186 41 Vallentuna

Anmälan
Anmälan är öppen fram till början av mars. Först till kvarn för platser i rollspelen. https://forms.gle/9nqM82wi2BRgbA1d8

Kostnaden var 200 kronor, lunch eller middag och fika ingår. (Om du behöver hjälp med avgiften, kontakta Jenny,) Eventet är alkohol- och drogfritt samt nötfritt.

Betalning sker via plusgiro: 57 15 74 -3 eller Swish 123 118 71 52. Märk din inbetalning med "ÅbyCon och ditt namn".

Frågor?
Hör av dig till Jonathan Olsson eller Jenny Olander jennyolander@yahoo.se"

Följ gärna Facebooksidan ÅbyCon för mer information och uppdateringar: https://www.facebook.com/AbyConVallentuna/

Mer om rollspel

|Vad är ett rollspel?
Ett rollspel är som en interaktiv saga där en spelledare leder ett äventyr eller spelpass i en fiktiv värld. Du och dina medspelare kommer att påverka berättelsen under dess gång genom era val. För att klara uppdrag, svårigheter eller en strid kan ni få slå tärningar för att lyckas eller misslyckas. I de lite mera komplicerade kan man bli skadad om man misslyckas klättra uppför ett berg och ramlar ned.

Gemensamt för rollspelen är att du som deltagare får en karaktär, eller skapar en egen, som har olika färdigheter. Dessa kommer påverka hur din karaktär agerar under rollspelet. Ex. är en person en karaktär är tjuv och snabb samt skicklig på att smyga, en annan är dvärg som stark men inte så intelligent. Det gör att de olika karaktärerna kommer bli användbara i olika situationer under spelets gång om det kommer till att smyga in i palatset eller ta sig över en flod och hugga ved till elden.

Vilka rollspelsrum finns det?
Det finns sex olika rollspelsrum i kyrkan. På övervåningen finns Lilla salen (Ls) och Andaktsrummet (And). På nedervåningen finns Kajutan (Ka), Kojen (Ko), Nyponstigen (Ns) och Skeppet (Sk).

Brädspelen spelas i Hagasalen (stora salen uppe). Kyrksalen på övervåningen är öppen för att till exempel tända ljus, vila eller skriva en bön på en lapp.

Åbybergskyrkan
Bergvägen 2